Svenska Myfc utvecklar en hybridplattform där bränslecell och batteri samexisterar och nya JAQ Hybrid är den första produkten byggd på plattformen.
Under Mobile World Congress i Shanghai i slutet av juni visade Myfc upp sin nya bränslecellsladdare JAQ Hybrid, som både kan skapa och lagra energi. Den kan laddas med Myfc:s bränslekort som producerar vätgas med hjälp av salt och vatten, eller i vägguttaget.
– Med JAQ Hybrid har vi gjort världens minsta bränslecellsladdare ännu mindre och smartare, säger Björn Westerholm, VD för Myfc.
Enheten kommer till att börja med att produceras i tre färger – lila, vit/guld och svart. Den har en effekt på 10,5 watt, kapacitet på 4 000 milliamperetimmar och väger omkring 200 gram. Varje bränslekort levererar 1 250 milliamperetimmar. Ett bränslekort om 2 500 milliamperetimmar planeras i samma standardiserade gränssnitt.
JAQ Hybrid kan användas med smarta telefoner, plattor och andra USB 5-voltsenheter och uppfyller internationella regelverk för flygsäkerhet. Inga uppgifter finns om pris och lansering.
1 kommentar
Varför tillverkar man så många som 1000 st JAQ för utvärdering utan ett enda spår av en enda i verkligheten?
Hur kan man vara ”världsledande” utan att bidra till samhället med en enda fungerande produkt?
Den tidigare PowerTrekk -laddaren är den verkligen en myFC produkt undrar någon här:
https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=26&t=1410377
Man visar supertunna celler som ska byggas in i telefoner, men berättar inte att det ska sölas med förbrukningsvara i form av bränslepack med vätgasgenererande kemikalier. Det är ju inte ens i närheten av den smidighet som redan finns med litiumbatterier.
Vad är fördelarna jämfört med AA alkaliska förbrukningsbatterier? De finns i alla fall på riktigt.