En rapport från Quocirca, beställd av Splunk, visar att organisationer ställs inför i genomsnitt 1 200 IT-incidenter per månad.
I rapporten ”Damage control – The impact of critical IT incidents” visar Splunk, leverantör av verksamhetsanalys i realtid, att en genomsnittlig organisation ställs inför 1 200 IT-incidenter per månad, varav fem allvarliga, till höga kostnader.
Rapporten är sammanställd av analysföretaget Quocirca, som har undersökt 1 000 företag i USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sverige, Nederländerna, Australien, Japan och Singapore.
Incidenterna påverkar företagen negativt, men trots det lär sig 96 procent inte av tidigare händelser. 80 procent medger att det tar för lång att upptäcka och utreda incidenter och att de misslyckas med sin övervakning.
För Sverige gäller att den genomsnittliga kostnaden för en allvarlig IT-incident i är 935 000 kronor. Sverige har i genomsnitt 4,1 allvarliga IT-incidenter per månad per företag, vilket är 49,2 allvarliga incidenter per år. Det innebär att den totala kostnaden för allvarliga IT-incidenter i Sverige är cirka 46 miljoner kronor per år och företag.
Svenska företag behöver mer tid att reparera allvarliga IT-incidenter än alla andra länder i studien. Medelreparationstiden bland länderna i studien är 5,8 timmar, medan den för Sverige är 7,4 timmar. De största problemen för svenska IT-avdelningar är nedtid och den ökande pressen att hålla ner IT-kostnaderna.