Efter lanseringen av det nya högpresterande grafikkortet RX 480, som vi testar i Datormagazin nr 9, så har AMD följt upp med nya kort i såväl det övre mellansegmentet i form av RX 470 som i ingångssegmentet för datorspelare i form av RX 460.
Vi har fått möjlighet att testköra ett kort ur respektive serie under cirka tio dagar. Båda, ett RX 470 kort från Sapphire och ett RX 460 kort från XFX, har under dessa dagar rullar kontinuerligt med allehanda spel och applikationer för att vi ska kunna ge er vår mest rättvisa bedömning.
AMD:s nya Polarisarkitektur
Efter att år efter år ha utvecklat grafikkort där fler transistorer och funktioner varit mer eller mindre den enda drivkraften, kom grafikindustrin till slut till något av en återvändsgränd då kraften som krävdes för att driva dessa kort inte längre var försvarbar. Detta inträffande dessutom mer eller mindre samtidigt som kraven på mobila spelplattformar tog fart, en faktor som med än större kraft ökade kraven på mer energisnåla lösningar.
Det första steget mot en mer optimal lösning från AMD:s sida kunde vi se i och med lanseringen av Graphics Core Next-arkitekturen (GCN). Den tog även, för första gången, hänsyn till VR-lösningar.
Nu är vi så framme Polaris, efterträdaren till GCN.
Med Polarisarkitekturen lanserar AMD flera nyheter i from av bland annat 14 nanometers FinFET-processteknik som sänker den aktiva strömkonsumtionen och ger utrymme för fler transistorer, fler beräkningsenheter och mer cache. Arkitekturen utnyttjar dessutom dessa extra transistorer för flera nya intelligenta funktioner som exempelvis bättre QoS (quality of service) för optimerad funktionalitet mellan rena grafik- och beräkningsshaders. Men framför allt så gör Polarisarkitekturen den möjligt för chippet att dynamiskt köra GPU:n i högsta möjliga frekvens vid lägsta möjliga spänning.
RX470 – vinner över konkurrenterna
Vi börjar titta på vårt RX470-kort som delvis kan jämföras med AMD:s tidigare R9-270- eller R9-380 serie. Kortet har 32 beräkningsenheter, 2048 streamprocessorer och körs i ett frekvensspann på mellan 926 och 1206 megahertz. Med sina 128 texture units når kortet upp i en maximal texture fill-rate om 154,4 gigatransfers per sekund. Kortet har försetts med fyra gigabyte GDDR5-minne som körs i 1650 megahertz och använder 256 bitars minnesgränssnitt, vilket ger en minnesbandbredd på 211 gigabyte per sekund. Trots denna kraft så har kortet en låg strömförbrukning på 120 watt.
RX470 stödjer AMD Freesync, DX 12, Vulkan och VR premium och utgångarna är av senaste standard i form av HDMI 2.0 och DP 1.3 HBR / 1.4 HDR.
Under våra tester jämförde vi detta kort med dels ett R9-280-kort och dels ett Nvidia GTX 960-kort. Först använde vi 3DMark Time Spy där RX 470 nådde 3654 poäng vilket ska jämföras med 2801 poäng för R9-380 och 2614 poäng för GTX960. Går vi vidare till spelet Ashes of the Singularity med inställningarna satta till höga så nådde vi upp till 52 bildrutor per sekund (fps) vid 1080p. Motsvarande värden för våra andra kort var 39 fps för R9-380 och 36 fps för GTX960.
Går vi över till DX11-spel som Thief med väldigt höga inställningar så når vi ända upp till 80 fps per sekund där motsvarande värden för R9-380 och GTX960 var 63 fps respektive 55 fps.
RX460 – ett litet kraftpaket
Vi går så över till vårt andra kort, RX 460, vilket närmast kan jämföras med tidigare AMD R7-260x- eller Nvidia GTX 750ti-kort.
RX 460 har 14 beräkningsenheter, 896 streamprocessorer och körs i ett frekvensspann på mellan 1090 och 1200 megahertz. Med sina 56 texture units når kortet upp i en maximal texture fill-rate om 57,6 gigatransfers per sekund. Kortet har försetts med två (eller fyra) gigabyte GDDR5-minne som körs i 1750 megahertz och använder 128 bitars minnesgränssnitt. Det ger en minnesbandbredd på 112 gigabyte per sekund allt detta med en låg strömförbrukning på 75 watt.
Även RX460 stödjer AMD Freesync, DX 12, Vulkan och virtual super resolution. Utgångarna är av senaste standard i form av HDMI 2.0 och DP 1.3 HBR / 1.4 HDR. Referensmodellen tar två kortplatser i anspråk men är bara en kortplats långt, vilket gör att det kan passa även i minimala mediedatorer.
I 3DMark Time Spy når vi smått imponerande 1893 poäng, vilket kan jämföras med 1473 poäng för R7-260x och 1392 poäng för GTX750ti. I spelet Ashes of the Singularity med låga inställningar klarar kortet att leverera 45 bildrutor per sekund, det är ungefär tio fler än R7-260x och GTX750ti. Även i DX11-baserade spel som Bioshock Infinite och Shadow Of Mordor så ser förhållandet ungefär likvärdigt ut med 10 – 15 procents bättre prestanda för RX460.
Eftersom AMD marknadsför modellen som det perfekta grafikkortet för alla som sysslar med E-sport så testade vi det även med populära titlar i segmentet. RX480 presterade markant bättre jämfört med våra andra kort utom i League of Legends. Här var Nvidias GTX-kort ett bättre val.
Slutgiltiga tankar
För att summera våra tankar efter testperioden med de båda grafikkorten så kan vi se det från två vinklar. Ur ett pris/prestanda-perspektiv är RX470 det givna valet jämfört med andra kort i samma prisklass (R9-380, R9-270 och Nvidia GTX960). Polariskortet ger närmare 20 procents bättre prestanda till en lägre energiförbrukning. Samtidigt går det att hitta AMD:s toppmodell, RX480, för knappa 500 kronor mer från vissa tillverkare, och då är det ett klart bättre val.
Går vi över till RX460, som går att köpa från cirka 1250 kronor, så måste vi säga att det är ett fynd sett till prestanda per krona. Och kanske framför allt sett till den lägre energiförbrukningen och det lilla formatet vilket gör kortet mycket allsidigt.
Den här gången hade vi inte möjlighet att testa något av korten i crossfire-läge, men det är säkert något vi får möjlighet att återkomma till längre fram. Något som även gäller alla specialversioner som respektive tillverkare så smått börjar lansera.