Fråga
Jag har sedan en vecka problem när jag ska öppna bildmappar och filer i Utforskaren. Jag noterade först problemet efter uppdateringar av Windows den 9 mars. Det som kom först var ”COM Surrogate har slutat fungera” och sedan stängdes Utforskaren av.
Detta var i samband med att jag lade in nya bildfiler under Bilder i Utforskaren. När jag återigen går in i Utforskaren och klickar på Bilder kommer ”Utforskaren har slutat att fungera” upp varje gång och den stängs igen.
När jag går in i andra delar av Utforskaren, inklusive där det finns bilder, fungerar det utan problem. Jag har tagit hjälp av HP-supporten där jag fick assistans med att göra en cleanboot och även scanna systemfilerna med Systemfilgranskaren (sfc /scannow), men det har inte gett något resultat.
För er information har jag även tidigare haft samma typ av filer (jpeg & raf) från samma kamera inlagda utan att det varit något problem. Min dator är en HP Z230 SFF med två hårddiskar, primärt 224 gigabyte SSD och en hårddisk på två terabyte för lagring.
Min fråga: Är det något mer jag kan göra för att försöka lösa problemet utan att behöva göra en ominstallation? Jag kör Windows 7 Professional.
Bill Pettersson
Svar
Det är mycket svårt att gissa orsaken till ett sådant fel. Ett brukar kunna vara skadade systemfiler, men den felorsaken har du ju eliminerat genom att köra en systemfilsgranskning. Likaså kan felaktiga autostartande program ligga bakom, men en ren start har du ju också provat. Dina bildfiler borde dock knappast kunna ha med saken att göra.
Elak kod kan också orsaka sådana problem, så kör en komplett sökning med ditt antivirusprogram. Installera också alla uppdateringar i Windows Update och se till att du har de senaste drivrutinerna till all hårdvara.
Om ingen av alla dessa åtgärder hjälper finns det antagligen någon konflikt någonstans i systemet. Öppna Loggboken (Kontrollpanelen > Administrationsverktyg). Klicka på Windows-loggar och sedan på Program.
Leta i händelselistan efter meddelanden med utropstecken som har dykt upp vid de tidpunkter då problemet inträffat. Där kan du hitta en massa mer eller mindre kryptisk information om orsaken till händelsen.
Finns det något program eller någon dll-fil inblandad, prova att avinstallera eller uppdatera det programmet och se om felet försvinner. Annars återstår att ta hjälp av Google och söka på de undantagskoder, program och moduler som nämns i händelsen. Förhoppningsvis går det då att hitta en tänkbar orsak.
En möjlighet att slippa en total ominstallation om inget annat hjälper är att först försöka med en reparationsinstallation med hjälp av Windows-skivan.