HTC:s och Valves VR-plattform har snabbt vuxit fram som en ambitiös konkurrent till Oculus Rift. Nu har båda modellerna till slut nått marknaden och vi har satt Vive på prov i test labbet.
HTC Vive är en av de mest intressanta produkterna som vi har testat på länge. Den ger inte bara möjlighet att se spelvärlden runt omkring dig, utan även att promenera runt och interagera.
Krånglig installation
Fast att över huvud taget komma igång och spela med HTC Vive visade sig vara ett omfattande projekt, om det ska göras ordentligt. Till att börja med behöver du montera två basstationer, kallade Lighthouse, som används för att spåra var glasögonen befinner sig i rummet och översätta dina rörelser till förflyttning i spelet.
Basstationerna kommunicerar trådlöst med varandra och den mottagare du kopplar in i datorn. De behöver dock anslutas till varsitt vägguttag och antingen sättas upp på väggen eller högt upp på varsitt kamerastativ. Beroende på vad du har för väggar hemma och hur god tillgång du har till eluttag kan det ta en bra stund innan allting är inkopplat och klart.
Själva VR-glasögonen ansluts till datorn via en hubb som står för USB, HDMI och strömförsörjning. Den innehåller även den trådlösa mottagaren till Lighthouse-enheterna. Därefter behöver du ladda ned en mjukvara från HTC:s och Valves webbplats samt (om du inte redan har det) spelhanteraren Steam. När detta till slut är klart kommer du att kunna hitta och starta dina VR-spel från en särskild VR-sektion i ditt bibliotek. Räkna med att det tar någon timma innan du har kommit så här långt.
Glasögonen har två Amoled-paneler, med en upplösning på 1 920 x 1 200 pixel vardera, för en total upplösning på 2 160 x 1 200 pixel för hela synfältet. Panelerna arbetar i 90 hertz för att undvika eftersläpningar, vilket också ställer höga krav på ditt grafikkort (det behöver leverera en matchande bildfrekvens).
Upplösningen en flaskhals
Förutsatt att din dator klarar av att leverera den prestanda som behövs fungerar spårningen i regel bra, med snabb respons och minimalt med eftersläpningar. Svärtan och färgerna är bra, men med panelerna placerade så pass nära ögonen är upplösningen fortfarande en flaskhals. Bilden är betydligt skarpare än med första generationens Oculus Rift eller billigare mobila VR-glasögon, men pixelmönstret i bilden är fortfarande märkbart.
Det går att spela på en yta på upp till 2 x 1,5 meter, med som mest fem meter mellan basstationerna. Förutsatt att du inte snubblar över kabeln (vilket hände minst en gång) eller några möbler kan du röra dig fritt innanför det området. Vive kommer automatiskt att varna dig genom att visa en virtuell barriär om du rör dig för nära gränsen av spelytan. Det går att aktivera en frontmonterad kamera för att se sig omkring i rummet.
Hur väl ytan faktiskt utnyttjas varierade från spel till spel. Vissa titlar använder kreativa lösningar för att ytan inte ska kännas som så mycket av en begränsning.
Du navigerar i Vivespelen med ett par medföljande trådlösa handkontroller. Dessa bjuder på snabb respons och det bidrar helt klart till en bättre upplevelse att kunna interagera med händerna snarare än med bara en vanlig handkontroll.
Vive kräver djup plånbok
Den tekniska sidan hos HTC Vive visar helt klart potential. Redan nu kan vi säga att detta har varit några av de häftigaste spelupplevelserna på länge. Frågetecken kretsar dock kring hur ekosystemet kommer att underhållas framöver. Likaså om tillräckligt många nya titlar kommer att lanseras för att göra plattformen intressant för fler än de mest engagerade entusiasterna.
När detta skrivs kostar Vive cirka 9 000 kronor i Europa. Det kan inte ses som prisvärt med tanke på det nuvarande utbudet av mjukvara. Kanske behöver du även spendera några tusenlappar på att uppgradera din dator så att den orkar med allt.
Samtidigt är Vive en häftig produkt och kan ge en spelupplevelse utöver det vanliga. Det är dock en produkt lämpad för enbart entusiaster som vill vara tidigt ute med ett nytt sätt att spela.
Av Carl Holmberg
Tillverkare: HTC, www.htc.com – Cirkapris: 9 000 kr inkl. moms, 7 000 kr exkl. moms – Skärmteknik: Amoled – Upplösning: 1 920 x 1 200 pixel x 2 – Anslutning: HDMI, USB 3.0 – Sensorer: Gyroskop, accelerometer, IR (för rörelsespårning)