I Sverige är vi i topp i Europa när det gäller att blockera annonser enligt en ny undersökning.
28 procent av svenskarna använder annonsblockerare. Det framgår av undersökningen Advertising Demand Report 2016: Europe från Adobe. Det är mest i Europa, där vi följs av Tyskland med 27 procent, Danmark med 26 procent och Spanien med 19 procent.
Adobes rapport pekar även på att svenska webbplatser är bra på att dra till sig annonsgenererad trafik. 71 procent av trafiken till svenska webbsidor är annonsgenererad, något högre än det europeiska snittet på 68 procent.
Något oväntat visar det sig även att webbtrafiken till europeiska webbsidor har minskat över de senaste 48 månaderna, med 0,3 procent. Överlag har 54 procent av webbsidorna i Europa vuxit och 46 procent krympt i storlek över de senaste tre åren. Rapporten visar även att växande webbplatser använder sig av sociala medier och e-postmarknadsföring för att driva trafik till sig. Europeiska sidor som sett en ökning av den totala webbtrafiken under de senaste tre åren har haft 51 procent högre tillväxt av trafik från smarta telefoner jämfört med webbplatser vars trafik har minskat under samma period.
— Det är intressant att se att svenskarna använder sig av Adblockers i så pass hög uträckning samtidigt som en så stor andel av internettrafiken hos svenskarna är annonsgenererad. Det visar inte minst att kvaliteten på annonserna i dag inte lever upp till krav på relevans utan i stället uppfattas om irritationsmoment, säger Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud.