Fråga
Mitt Outlook 2016 har slutat att ta emot och sända e-post. Datorn är ganska ny, november 2015, en HP med Windows 10. Jag har installerat Office 365 och det har fungerat perfekt sedan inköpet.
Däremot har Outlook krånglat några dagar nu. Jag får meddelande om fel 0x8004010F. Jag har genomsökt allt i datorn, men era rekommendationer om hur man finner reparationsverktyg fungerar inte. Jag kan inte hitta scanpst.exe i datorn.
Tydligen kan jag inte installera om enbart Outlook? Tacka vet jag när allt inköptes på CD.
Gunilla Avenhall
Svar
Du kan inte installera om enbart Outlook, men du kan försöka reparera det. Högerklicka på Startknappen och välj Kontrollpanelen. Klicka på Program och sedan på ”Program och funktioner”. Högerklicka på Microsoft Office 365 och välj Ändra för att se dina valmöjligheter.
I ditt fall tvivlar jag dock på att det hjälper, felet 0x8004010F innebär nämligen en skadad Outlookprofil. Detta betyder egentligen att du måste skapa en ny profil, vilket dock kan vara lite bökigt, särskilt om du har flera e-postkonton, eftersom du måste ange all kontoinformation igen. Prova en alternativ utväg först.
Klicka på Arkiv, sedan på Kontoinställningar och Kontoinställningar igen. Byt till fliken Datafiler och anteckna var din Outlook-datafil finns, den är markerad med en bock. Gå tillbaka till fliken E-post.
Klicka på knappen ”Byt mapp” längst ned. Klicka på ”Ny Outlook-datafil”. Kalla filen vad du vill, exempelvis Test. Klicka på Inkorgen under den nya mappen och sedan på OK.
Klicka sedan på ”Byt mapp” i Kontoinställningar igen och välj din ursprungliga Outlook-datafil. Om du har flera konton i Kontoinställningar kan du behöva genomgå proceduren för vart och ett av dem, men du kan använda samma testfil.
Om detta inte fungerar måste du förmodligen skapa en ny profil. Högerklicka på Startknappen och välj Kontrollpanelen. Klicka på Användarkonton och sedan på Mail. Klicka på ”Visa profiler” och därefter på ”Lägg till”. Ge den nya profilen ett namn och klicka på OK.
Markera ”Manuell konfiguration eller ytterligare servertyper” och ange dina kontouppgifter. Testa gärna att de fungerar med knappen för detta. Pricka för ”Befintlig Outlook-datafil” och bläddra fram din datafil innan du fortsätter med Nästa och slutför.
Vill du trots allt prova reparationsverktyget ska du kunna hitta Scanpst.exe i mappen C:Program(x86)Microsoft Officerootoffice16