Fråga
Jag har en helt ny Dell med Windows 7 Pro, 64 bit. Jag har installerat Office 2016 Home and Business. Jag har satt upp ett konto i Outlook och det fungerar att ta emot e-post.
Men jag ville importera en pst-fil från min gamla dator, så jag sparade den till en extern hårddisk. Jag importerade pst-filen och hade en hel del problem. Det skapade en ny pst-fil xxxx@xxxxx.se (1). Jag har kunnat använda den i några minuter och se mina gamla data, och sedan försvann allt. Jag kunde inte få något tillbaka jag kunde se.
Jag avinstallerade Office och installerade om det, eftersom jag inte visste vad jag skulle göra. Jag gick också till Mina dokument\Outlook och raderade de två konton som fanns där i mappen Outlook, eftersom jag inte vill ta några chanser. Jag kopierade också pst-filen jag till skrivbordet för att importera senare.
Jag öppnade Outlook och trodde att jag skulle ha en ren, ny installation, men fick meddelandet att programmet inte kan hitta de två filerna jag raderade. Varför skulle det vara ute efter filer från en installation jag tagit bort?
Hittills har jag inte satt upp något nytt konto och inte heller importerat pst-filen jag sparat, men det är fortfarande letar efter xxxx@xxxxx.se och xxxx@xxxxx.se (1). Finns det en post eller gammal fil någon annanstans som orsakar att denna nya installation letar efter konton som jag trodde jag hade tagit bort?
När jag får det här problemet löst, måste jag skapa ett konto i Outlook eller kan jag importera bara pst-filen som jag vill?
Lennart Hansson
Svar
Uppgifterna är sparade i systemregistret, det är därför de finns kvar. Det är alltid riskabelt att börja radera saker på egen hand, särskilt med komplicerade program som Outlook.
Du kan nog lösa det genom att ta bort alla profiler. Gå till Mail i Kontrollpanelen och klicka på ”Visa profiler”. Ta bort de profiler du hittar, så kan du sedan börja om på nytt.
Sedan är det enklaste att inte importera alls, det ger bara besvärliga effekter. Starta i stället Outlook utan att göra något konto och stäng sedan igen. Nu har programmet skapat en ny liten fil som heter Outlook.pst. Normalt finns den i C:\Users\Användarnamn\AppData\Local\Microsoft\Outlook. Radera den och ersätt den med din egen fil.
Eller placera din egen fil på något ställe som du tycker passar bättre. När du startar Outlook hittar programmet inte den fil du raderat och frågar efter vilken fil du vill använda. Sedan har du alla dina gamla data på plats och det är bara att skapa de konton du behöver.
Ett alternativ är att inte radera, utan starta rent med den nya fil Outlook skapar. Sedan kan du inifrån Outlook välja ”Öppna och exportera” i Arkiv-menyn. Klicka sedan på ”Öppna Outlook-datafil” och leta reda på din pst-fil.
Den hamnar sedan i vänstra kolumnen i Outlook, under befintliga mappar. Där kommer du åt alla dina gamla data och kan antingen låta dem vara där eller flytta över dem till dina nya mappar och sedan stänga den gamla filen igen.