Fråga
Jag har en mediabox, Inteno DG301A-R1, som jag köpt av min internetleverantör NAO, som inte fungerar som den ska. Den tappar anslutningen ofta och jag blir utan både bredband och telefoni.
Supporten på NAO vägrar lämna ut inloggningsuppgifter som användarnamn och lösenord till enheten, så att jag kan ändra i inställningarna för att få det att fungera och det jag vill göra är att hitta en annan ersättningsrouter som klarar bredband och telefoni och undrar om ni på Datormagazin kan föreslå något för jag saknar den kompetensen.
Manuel Boaventura
Svar
Jag antar att du med NAO menar Net at Once? Jag kan inte råda dig om en alternativ mediabox, eftersom du inte uppger om det handlar om fiber eller ADSL.
Dessutom är det inte säkert att det fungerar som det ska med en annan enhet och du kommer säkerligen inte att få någon support om du inte använder leverantörens produkt. Är du säker på att problemet är mediaboxen och inte leverantören?
Vilka inställningar förväntar du dig att kunna ändra för att det ska fungera bättre? Det är inte alls ovanligt att internetleverantörer förbehåller sig rätten att bara själva kunna gå in i utrustningen för att undvika problem som kan uppstå om användarna får tillgång till inställningarna. Jag tycker nog att du i stället ska kräva att supporten löser dina problem. Om de inte gör det, byt leverantör.