Fråga
Jag har problem med datorklockan. Det går inte att uppdatera via internet-tid (provat alla). Jag får meddelandet ”åtgärden misslyckades eftersom tidsgränsen överskreds”. Det står visserligen under den texten att den synkroniserades, men tiden stämmer inte exakt.
Jag har ställt den innan med bara någon minuts skillnad. Jag har provat att ta bort realtidsklockan under felsäkert läge. Ett tips jag provat är också att öppna en port i brandväggen, port 123 och med UDP-protokoll. Ingen skillnad (krävs det omstart i så fall?).
När jag startade datorn idag var klockan på halv 9 på kvällen dagen innan, vilket ändå blir lite kul när man kollar e-posten, på dagens meddelanden står att de kom i morgon…
Moderkort med mera skaffades i våras, så batteriet bör väl inte vara dåligt? Om batteriet är dåligt bör det väl ändå gå att uppdatera tiden, även om den tappar till nästa start?
Jag har inte kollat om BIOS (UEFI) har senaste uppdateringen, jag bad verkstaden att fixa det när jag hade den inne för service (ominstallation) i början av året.
Tacksam om du har något tips!
Roger
Svar
Helt riktigt ska det gå att uppdatera Windowstiden även om BIOS-batteriet är dåligt, under förutsättning att du först ställer tiden någorlunda. Tidssynkroniseringen fungerar nämligen inte om Windowstiden skiljer allt för mycket mot den riktiga.
Det händer att jag också drabbas av det där problemet, men då fungerar det alltid att försöka igen. Det kan handla om något nätverksproblem som gör att tiden hinner gå ut innan tidsservern svarar. En av orsakerna till detta kan vara att det är ganska långt till de förvalda tidsservrarna i Windows.
Prova först med någon tidsserver i Sverige för att se om det gör skillnad. Du kan till exempel använda ntp1.sp.se, ntp1.sth.netnod.se eller ntp1.gbg.netnod.se.
Kontrollera också att tidstjänsten i Windows verkligen körs. Högerklicka på startknappen och välj Datorhantering. Expandera ”Tjänster och program” och klicka på Tjänster. Leta reda på tjänsten Windows Time till höger och dubbelklicka på den. Kontrollera att det står Körs vid Tjänststatus. Om inte, ändra startmetod till Automatiskt, klicka på OK och starta om datorn.
1 kommentar
Hej Anders,
Stort tack för svar!
Tjänsten kördes och är på automatisk.
När jag sedan provade med ntp1.sp.se, så funkade det direkt!
Jag hade inte tänkt på att söka efter svenska servrar… Får hoppas den sköter sig nu.