Fråga
Jag får ofta e-postmeddelanden i retur med beskedet att de var obeställbara, men problemet är att det inte är jag som skickat dem och jag känner inte igen e-postadresserna. Jag har kollat mappen Skickat, både i min e-postklient och på webbposten, men det finns naturligtvis ingenting där.
Så jag antar att någon förfalskar min e-postadress för att skicka spam. Vad behöver jag titta på i meddelandet för att se vem som verkligen skickar e-posten? I egenskaperna kan jag se en rad ”mottagen från” som har en e-post och IP-adress jag inte känner igen. Och adressen på den raden ändras från ett meddelande till nästa. Annat än det ser jag inte något som ser ut som en annan e-postadress.
Detta har pågått i över en månad och jag är rädd att min internetleverantör ska börja undra vad jag håller på med. Finns det något jag kan göra?
Per Högberg
Svar
Det finns tyvärr inte mycket du kan göra. Det du drabbats av var vanligare förr, men förekommer fortfarande. Normalt håller det bara på några dagar och sedan går förfalskaren vidare och använder nästa adress på sin lista. Att du får dessa meddelanden beror förmodligen på att många av spammarens adresser är inaktuella.
Om du har en IP-adress kan du använda valfri whois-tjänst för att se varifrån meddelandena egentligen skickas, men sannolikt är det bara slöseri med tid om det inte handlar om en amatör. Nästan alltid är det någon som använder ett botnät av infekterade datorer, så den enda adress du eventuellt kommer att upptäcka är någon omedveten person med en kapad dator.
Så rådet måste bli att ignorera detta tills det upphör. Däremot kan det vara en bra idé att informera din internetleverantör om du är rädd att de ska misstänka dig. Chansen är också större att de, till skillnad från dig, faktiskt kan göra något.