Regeringen ger Skatteverket och Pensionsmyndigheten uppdrag att utöka användningen av elektronisk post och analysera potentialen för användning av molntjänster i staten.
Regeringen har beslutat att ge Skatteverket och Pensionsmyndigheten digitaliseringsuppdrag. Skatteverket uppgift är att följa upp statliga myndigheters anslutning till den egenutvecklade Mina meddelanden, en säker elektronisk brevlåda på nätet, och Pensionsmyndigheten ska analysera potentialen för användning av molntjänster i staten.
Regeringens mål är att alla medelstora och stora myndigheter ska ha anslutit sig till Mina meddelanden till 2017 och vill veta hur användning av molntjänster kan bidra till en enklare, öppnare och effektivare förvaltning.
– Mina meddelanden kan ge ökad kvalitet och service för medborgare. Digitaliseringen av myndighetspost bidrar också till en minskad pappershantering och därigenom en minskad miljöpåverkan, säger IT-minister Mehmet Kaplan.