I september kommer Google att börja rulla ut uppdateringar till webbläsaren Chrome som antagligen innebär ytterligare ett steg närmare slutet för Flash.
Google har anslutit sig till raden av företag som sätter in åtgärder som antagligen kommer att betyda slutet för Adobes Flash. Från och med september kommer webbläsaren Google Chrome att automatiskt pausa Flash-innehåll, en ändring som infördes redan i juni för betaversionen av Chrome .
Planerna har avslöjats i ett inlägg på Google+, där företaget också meddelar att de flesta Flash-annonser som laddas upp till Adwords redan nu konverteras till HTML5 och alltså inte påverkas. Orsaken till ändringen uppgavs i juni vara att minska användarnas strömförbrukning. Då sa man också att det som kommer att pausas är Flash-animeringar som inte är centrala för webbsidan, medan viktigt innehåll som filmer kommer att vara opåverkat.
Utöver att förbättra batteriets livslängd och webbläsarens prestanda kan ett steg bort från Flash också förstärka säkerheten. Flykten från Flash kommer främst att drabba annonsörerna, som snabbt kommer att behöva gå över till HTML5. Chrome-användare som vill att Flash-innehåll ska spelas upp automatiskt som vanligt kan ändra standardinställningen manuellt.