Fråga
Jag försöker hjälpa en person med en Lenovo Thinkcentre som har problem med sin Adobe Flash Player installation. Den vill inte starta filer från till exempel Youtube utan att installera igen, vilket alltid misslyckas. Hon har avinstallerat med Adobes uninstall-program och installerat igen, och ingenting hjälper.
Jag har själv haft samma problem för några år sedan, men kommer inte ihåg hur jag löste det. Tyvärr befinner sig datorn i Stockholm och jag i Göteborg, så jag funderar på om jag kan lösa det genom att ta mig in i hennes dator, för då behöver jag ju inte hålla på och förklara allt som ska göras och hon ju se vad jag gör för något.
Hans Andersson
Svar
Adobe beskriver detta problem på sina webbsidor så sent som i januari i år och anger att det handlar om ett rättighetsproblem. Lösningen ska tills vidare vara följande:
- Ladda ned och installera SubInACL från Microsoft: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?displaylang=en&id=23510.
- Ladda ned reset_fp.zip från Adobe: https://forums.adobe.com/servlet/JiveServlet/download/4322988-360026/reset_fp.zip och packa upp den i samma mapp som SubInACL installerades i.
- I detta läge finns subinacl.exe och reset_fp.bat I samma mapp. Högerklicka på reset_fp.bat och välj ”Kör som administrator”. Du bör se ett kommandotolksfönster öppnas och lite text rulla förbi under några sekunder.
Starta om datorn och kontrollera att det fungerar. Observera att instruktionerna kommer från Adobe och att jag inte testat dem.
När det gäller att ta dig in i din väns dator är det ett utmärkt sätt att ge datorhjälp. Alternativ är att använda Windows inbyggda Fjärrhjälp eller Fjärrskrivbord, men det absolut enklaste är faktiskt Teamviewer. Inga inställningar eller ens någon installation behövs, bara att ladda ned och köra: www.teamviewer.se.