Fråga
Jag byggde hösten 2011 en dator baserad på Intel Core i7-2600K, Asus Maximus IV Extreme-Z, en Intel SSD 510-series och 16 gigabyte minne. Som operativsystem valde jag Windows 7 Ultimate (OEM).
Detta system har fungerat bra ända tills för åtta till tio dagar sedan när systemet talade om att en dll-fil saknades och sedan hängde sig. Jag körde bland annat System File Checker som rapporterade att programmet hittat korrupta moduler som inte kunde repareras.
Efter en del trassel fram och tillbaka valde jag till slut att bita i det sura äpplet och använda en ett år gammal ”system image”. Det gick utmärkt att läsa in denna och starta systemet utan problem. Men efter 15-30 minuter får jag meddelandet att operativsystemet inte är äkta och blir ombedd att verifiera detta. Detta ger inget positivt resultat. Nu undrar jag vad jag gjort för fel, jag har använt Microsofts mjukvara för att göra säkerhetskopior och en systemavbild, jag har använt Microsofts mjukvara för att återställa systemet, men får då tipset av Microsoft att köpa ett nytt operativsystem!
När jag loggar in på mitt Microsoft-konto ska jag ange produktens ID-nummer, men varken produktnyckeln eller produkt-ID från Windows/Computer/Properties accepteras.
Jag har gått in på Windows/Computer/Properties. Här står att Windows är aktiverat. Här finns dessutom ett produkt-ID där jag ändrat (”Change product key”) till min produktnyckel från Windows-DVD:n. Detta accepteras (”Activation was succesful”), men påverkar inte äktheten eftersom meddelanden om ”Icke-äkta Windows” fortsätter att dyka upp.
Jag står nu här med en äkta installations-DVD med hologram och allehanda koder som Microsoft påstår inte är äkta… Vad gör jag?
Börje Nilsson
Svar
Problem med Windows, som saknade dll-filer och liknande, beror oftast på hårddiskproblem. Så länge dessa kvarstår är det sällan någon idé att försöka reparera eller återställa systemet. Det första att göra är därför att söka igenom disken efter fel.
Starta Kommandotolken som administratör och skriv
chkdsk /r /f
Systemet kommer att vilja starta om och sedan körs en fullständig diskkontroll. Efter detta kan du på nytt försöka med systemfilsåterställning. Starta Kommandotolken som administratör och skriv
sfc /scannow
När hårddisken och systemfilerna är kontrollerade är det dags att angripa ett eventuellt kvarstående aktiveringsproblem. Prova först med att aktivera manuellt. Klicka på startknappen och skriv
slui.exe 4
i sökfältet. Starta programmet. Aktiveringsfönstret dyker upp. Välj Sverige och ring upp det telefonnummer som visas. Du kan sedan prova att följa instruktionerna för aktivering, men jag tror att det i ditt läge är bättre att vänta tills du får tala med en operatör som kan hjälpa dig att validera ditt Windows.