Hälften av alla nätbutiker i Kasperskys nya undersökning har förlorat känsliga kunddata under det senaste året.
48 procent av e-handelsföretag och 41 procent av företag som erbjuder finansiella tjänster har blivit av med finansrelaterad information i cyberattacker under en 12-månadsperiod. Det visar en global undersökning av Kaspersky Lab.
Undersökningen, som genomfördes tidigare i år, visar samtidigt att nätbutiker är det segment som har minst benägenhet att införa särskilda bedrägeriskydd för finansiella transaktioner.
Både näthandeln och den finansiella tjänstesektorn bygger på kapaciteten att ta emot, hantera och lagra känslig finansiell information från kunder. Genom en kombination av riktade attacker, sårbarheter i applikationer och andra former av cyberattacker har nästan hälften av företagen i dessa sektorer förlorat sådan information under en 12-månadersperiod.
Ändå anger bara 53 procent av nätbutikerna i undersökningen att de ”gör sitt yttersta för att hålla antibedrägeriåtgärder uppdaterade”. Det är tio procentenheter mindre än det globala genomsnittet för samtliga sektorer och den lägsta siffran för samtliga sektorer i undersökningen. Motsvarande andel bland företag i finansiella tjänstesektorn är 64 procent.