Fråga
Jag har en Canoscan 9000F som jag använder med min Windows 8.1-maskin. Nyligen bytte jag moderkort och grafikkort och gjorde en total ominstallation av Windows 8.1. Nu fungerar inte skannern längre. Jag misstänker att det finns någon sorts drivrutinskonflikt.
I Enhetshanteraren har posten för enheten en gul varningstriangel. I enhetens status står det att Windows inte kan starta denna hårdvara eftersom dess konfigurationsinformation (i registret) är ofullständig eller skadad (Kod 19). I Systeminformation finns också ett felmeddelande.
Här är vad jag har försökt, men inget av det hjälpte: Jag har installerat om den senaste drivrutinen Jag har tagit bort alla andra USB-enheter med undantag för tangentbord och mus.
Några idéer om andra saker som jag kan prova? Några bra tips om hur man spårar enhets- eller drivrutinskonflikter?
Trollet
Svar
Prova med att börja om från början. Avinstallera drivrutinen för bildläsaren och dra ur USB-kabeln till den. Gå sedan in i Enhetshanteraren och markera ”Visa dolda enheter” i Visa-menyn. Avinstallera allt du kan hitta som har med bildläsaren att göra.
Kör sedan en snäll registerrensare som Ccleaner (www.piriform.com) för att ta bort överblivna poster i systemregistret. Starta om datorn.
Ladda ned den senaste mjukvaran till bildläsaren. Canon har en version som ska fungera med Windows 8.1. Efter det, anslut bildläsaren och vänta på att Windows ska hitta den och lägga till den. Förhoppningsvis fungerar den sedan som den ska.