56 procent av svenskarna måste regelbundet avbryta sitt arbete, tillfälligt eller under längre stunder, på grund av IT-problem.
Hela 22 procent uppger att detta inträffar ofta, medan det för 34 procent händer ”då och då”. Det visar en undersökning som utförts av Infact på uppdrag av bemanningsföretaget Peak IT & Office.
Branschmässigt är de som arbetar inom bank och finans mest utsatta, med siffran 40 procent, medan de som arbetar inom den privata sjukvården har det bäst, med bara 10 procent som upplever att de ofta har IT-problem. Mest drabbade är stockholmarna, medan IT-systemen verkar fungera bäst i Norrland.
– I bästa fall räcker det kanske att starta om datorn för att efter några minuter kunna återuppta arbetsuppgiften. Men oavsett hur lång tid det tar att åtgärda IT-felet är irritationen utbredd bland Sveriges yrkesarbetande, och det med all rätt, säger Klas Bonde, vd på Peak IT & Office.
– Hur stort problemet sedan upplevs tror jag handlar mycket om personens förmåga att hantera stress. Visserligen ska man akta sig för att generalisera, men det faktum att norrlänningarna upplever sig ha minst problem tycker jag säger en hel del om deras förmåga att behålla lugnet i pressade situationer, fortsätter han.