Fråga
Jag köpte en NAS (D-Link DNS-320 hårddiskkabinett), men jag får den inte att fungera. Jag stoppade i en nyköpt disk (Seagate Constellation Es 1 TB SATA 3 7.2K 64 MB). Butiken sa att den skulle vara kompatibel med NAS:en.
Det som händer är att jag aldrig hittar NAS:en när jag kör deras program. Datorn jag kör mjukvaran på är en Windows 7 Professional 32 bits. NAS:en och datorn kör jag via en trådlös Inteno X5668A, men NAS och dator är anslutna med nätverkskabel.
Vad kan problemet vara?
Mats Rosberg
Svar
Detta bör inte ha något att göra med vilken hårddisk du placerat i kabinettet – under förutsättning att den är korrekt monterad. Om den blå hårddiskdioden på enhetens framsida inte lyser har du inte lyckats ansluta den riktigt.
För att programmet D-Link Easy Search Utility ska kunna hitta enheten krävs att den först har fått en IP-adress. Du måste alltså ha din router inställ på att dela ut IP-adresser i nätverket via DHCP. Men det är ju det normala, så det antar jag att du har? Du kan också gå in i routerns inställningar och kontrollera där om NAS:en finns med bland anslutna nätverksenheter och den fått en IP-adress.
Prova att klicka på Refresh i D-Links program för att upprepa sökningen. Kontrollera också att det inte är din brandvägg som lägger hinder i vägen.
Om detta inte hjälper rekommenderar jag dig att vända dig till D-Links support.