Fråga
Svar
Det hade varit lättare om du nämnt vilket e-postprogram du använder, men eftersom det handlar om professionell användning förutsätter jag Microsoft Office och Outlook.
I Outlook 2013, klicka på Arkiv och sedan ”Öppna och exportera”. Välj ”Importera och exportera”. I Outlook 2010, klicka i stället på Öppna i Arkiv-menyn och sedan på Importera. I tidigare versioner, välj ”Importera och exportera” på Arkiv-menyn.
Välj ”Exportera till en fil” och klicka på Nästa. Välj ”Kommaavgränsade värden” och klicka på Nästa. Markera den mapp du vill exportera från och klicka på Nästa. Skriv ett namn och välj var du vill spara filen, klicka på Nästa.
Klicka på ”Mappa fält”. Nu kan du ta bort de delar av dina e-postmeddelanden som du inte vill ha med genom att dra dem från det högra fältet till det vänstra. Det kan löna sig att experimentera lite med detta, så att du slipper sådant som du i alla fall skulle sitta och redigera bort i ditt textdokument. Klicka på OK.
Klicka på Slutför, så påbörjas exporten. Om det handlar om stora mängder data kan det ta lång tid och det kan verka som om programmet låst sig.
Sedan har du en csv-fil som du kan öppna i Excel. Ännu enklare är dock att ändra filändelsen till .txt, så kan du sedan redigera filen i Word eller Anteckningar.