Fråga
Jag har en Dell Inspiron 23 tum allt-i-ett touch med Windows 8 och den går inte att koppla ihop med en färglaserskrivare Dell 3110CN. Inte ens Dell klarar av detta, så jag undrar om det går och i så fall hur.
Jag har provat alla drivrutiner som finns på Dells hemsida och har haft kontakt med Dells support i flera dagar, så felet är svårare än så. Det är komiskt att en Dell-dator inte kan fungera ihop med en Dell-skrivare.
Nästa dator blir inte en Dell och jag rekommenderar inte Inspiron 23 (dyr och dålig kvalitet). Della support har också blivit otroligt dålig, inkompetent samt tråkig attityd.
Stefan Carlberg
Svar
Jag är förstås smickrad över förtroendet, men jag tror knappast att jag klarar detta om inte Dell själva gör det…
Problemet har dock knappast med datorn att göra. Grundproblemet är det vanliga med att få gammal hårdvara att fungera ihop med ny och att båda råkar vara av samma fabrikat är oväsentligt. Skrivaren är ju lite till åren och det existerar inga drivrutiner för Windows 8. Det finns dock för Windows 7 64 bit (www.dell.com/support/drivers/us/en/04/Product/dell-3110cn) och det är den enda jag kan tänka mig skulle kunna fungera.
Sedan är ju också frågan hur du har skrivaren ansluten, direkt till datorn via USB eller till nätverket. Det förstnämnda borde vara enklare, åtminstone tills du vet att du har rätt drivrutin och att allt fungerar. Sedan borde det gå att använda den även över nätverket.
Det kan löna sig att experimentera med portinställningarna. När drivrutinen väl är installerad, öppna ”Enheter och skrivare” i Kontrollpanelen, högerklicka på skrivaren och väj ”Egenskaper för skrivare”. Se till att korrekt port är vald och klicka sedan på ”Konfigurera port”. Där kan du till exempel behöva byta från LPR till Raw.