I går, på Sveriges nationaldag, gick det globala evenemanget World IPv6 Launch av stapeln. Stora organisationer från hela världen gick samman i ett tappert försök att få världen att äntligen acceptera den trögstartade nya standarden för IP-adresser.
Målet med evenemanget var att motivera organisationer i hela branschen – internettjänstleverantörer, beslutsfattare, hårdvarutillverkare, operativsystemstillverkare, innehållsleverantörer och onlineföretag – att säkerställa att deras tjänster är tillgängliga över IPv6. Eftersom det tillgängliga IPv4-adressutrymmet snabbt minskar är det absolut nödvändigt med en övergång till IPv6 för att trygga den framtida tillväxten av internet.
Hundratals globala företag, bland annat AT & T, Comcast, Cisco, D-Link, Ericsson, Facebook, Google, Microsoft Bing och Yahoo, deltog för att permanent aktivera IPv6 för sina produkter och tjänster. Däremot var det dåligt med svenskt deltagande, bara Telia Sonera och Tre fanns med på deltagarlistan. Vårt land, som normalt ligger i framkant när det gäller IT-utveckling, är än så länge bara femma i världen när det gäller användning av IPv6.