Adobe har nu officiellt lanserat de kommande versionerna av nästan alla program i sin Creative Suite. Man har också presenterat det nya Creative Cloud , som innebär en stor förändring i hur Adobe säljer och marknadsför sina produkter.
Medan man kommer att fortsätta att erbjuda licensköp som tidigare införs också en prenumerationstjänst med den här uppdateringen. För en månadskostnad går det nu att få full tillgång till alla CS6-verktyg, bland annat Photoshop, Indesign, Illustrator, Premiere Pro och Aftereffects. Prenumerationen kan löpa årsvis eller köpas per månad till en lite högre kostnad.
Med sviten kommer också Adobes nya HTML5 verktyg för design och utveckling, Muse och Edge , en del av en storsatsning på datorplattor och andra mobila enheter. Samtidigt avslutas i stället utvecklingen av Flash för mobila enheter.
Klassiska Photoshop, det mest populära programmet i sviten, kommer också att finnas tillgänglig via ett fristående abonnemang för 186 kronor per månad med ettårsavtal, eller månadsvis för 260 kronor. Hela Adobe Creative Cloud kostar 460 kronor i månaden baserat på ett årligt medlemskap eller 660 kronor per månad utan bindningstid. Även andra prisvarianter kommer att förekomma, bland annat för lärare och studenter. Priserna är exklusive moms. Beställning kan göras nu, med leverans mot slutet av maj.
Räknar med molnet
Adobe förväntar sig att de flesta av deras användare långsamt kommer att migrera till prenumerationstjänsten, eftersom den ger större flexibilitet och möjlighet att använda program när de behövs och låta prenumerationen vila när de inte gör det. Creative Cloud är inte bara en prenumerationstjänst på Adobes verktyg, utan innehåller också en online-lagring och delning. Adobe själva kallar det en hubb för att producera, dela och leverera kreativt arbete. Bland annat kommer användarna att kunna synkronisera sina filer till Adobes moln och sedan redigera dem med mobila verktyg på exempelvis Ipad, eller bara ladda upp och dela med kunder eller kollegor.
De paket som kommer att finnas tillgängliga är som tidigare är Master Collection, Design & Web Premium och Design Standard, men också den nya Production Premium med fokus på film- och videobranschen. De program som ingår i den nya sviten är Premiere Pro CS6, After Effects CS6, Photoshop CS6 Extended och Audition CS6. Adobe har dessutom lagt till Prelude CS6 som effektiviserar postproduktion, samt Adobe Speedgrade som innehåller funktioner för efterbehandling och färgskalning. Priset för detta paket blir 17 660 kronor.
600 nyheter i Photoshop
Uppdateringarna i de enskilda programmen är för många för att räkna upp. Exempelvis innehåller nya Photoshop CS6 över 600 förbättringar, med bättre hastighet och prestanda kombinerat med nya verktyg för avancerad bildredigering, design och montage i täten. Programmet kan numera också användas för videoredigering, automatisk tonjustering och designverktygen ska ge färre steg i arbetet. Användargränssnittet är moderniserat och det första som märks är att det gamla ljusgrå utseendet är bytt mot ett mörkt.
En av de stora nyheterna i Photoshop CS6 är funktionen Content Aware Patch, ger användaren bättre kontroll genom att man kan markera och kopiera ett område i bilden till att fylla ut och ”patcha” med. Den nya grafikmotorn Mercury ger högre hastighet och bättre stabilitet, med 64-bitsstöd för både Mac OS och Windows, vilket snabbar upp arbetet inte minst med stora bildfiler. Bland de nya och förbättrade funktionerna märks Vector Layers, för applicering av penseldrag och gradienter på vektorobjekt, liksom möjlighet att snabbt söka igenom samtliga bildlager. Blur Gallery är ett nytt gränssnitt för att snabbt och enkelt skapa fotografisk oskärpa, inklusive tilt-shift-effekter, med mera. Photoshop CS6 Extended innehåller samma funktioner som Photoshop CS6, men i Extended är grafikmotorn även optimerad för 3D-hantering.
Photoshop CS6 kostar 6 500 kronor och Photoshop CS6 Extended 9 300 kronor som klassiska licenser.