Fråga
Hej. Tack för god hjälp tidigare. Nu undrar jag om ni kan lösa mitt problem med Outlook Express/IE8.
Sedan något år har jag varit tvungen att sköta min e-post via webmail.telia, vilket är lite bökigare. E-breven började nämligen delvis komma bort på vägen. Om jag letade efter dem via Outlook Express efter att ha saknat dem på Telias webb, fanns de ingenstans, och sedan förblev brevlådan tom i flera dagar.
Jag hörde mig nämligen för med olika avsändare, och vi gjorde experiment med att skicka, men inget kom fram. Jag skickade förstås på prov till mig själv också med lika dåligt resultat.
Jag har pratat återkommande med supporten på Telia. De har ingen lösning, men medger att det ibland kan bli ”förvirring” på serversidan om man använder både e-post via webben och Outlook Express vid samma uppkoppling.
Min bredbandsoperatör är Bredband2, men jag har abonnemang hos Telia och så har jag ju en domän inblandad också. Därför använder jag ingen adress under Bredband2.
Löser jag något om jag installerar om Internet Explorer eller byter e-postprogram? Jag är så van vid det hittillsvarande, och nu gjorde jag ett försök i förrgår med att logga in på Outlook Express. Genast har jag fått mycket färre meddelanden, och lådan blir väl tom i någon dag eller så, tills jag kört in telias webmail på nytt. Eller kan det vara något fel i datorn?
Nihil nescio
(Mikael Albacke, Bromma)
Svar
Du vinner ingenting på att installera om Internet Explorer. Det jag skulle rekommendera i första hand är att byta leverantör. Det finns ingen anledning att behöva lyssna till prat om förvirring på serversidan och sedan inte få någon hjälp.
Enligt Telias egna instruktionssidor använder de enbart POP3 för sin e-post. Det innebär att meddelandena ligger kvar på servern till du uttryckligen ger instruktioner om att hämta dem med ditt e-postprogram. Alternativet hade varit IMAP, där i stället meddelandena på servern synkroniseras med dem i e-postprogrammet, så att samma innehåll finns på båda ställena. Men det gäller alltså inte i ditt fall.
När du läser e-posten via webben tittar du direkt på de meddelanden som finns på servern och så länge du inte tar bort dem kan du senare hämta dem till datorn med Outlook Express eller något annat program. E-post på webben, det som Telia kallar Webmail, är ju ingenting som du installerar i din dator, utan du använder ju en webbläsare, i ditt fall Internet Explorer.
Allt prat om förvirring här kan bara vara till för att försöka förvirra dig. Jag kan bara tänka mig två orsaker till ditt problem. Antingen har Telia något allvarligt fel, och eftersom de inte vill hjälpa dig är det i så fall bara att byta, eller så har du ett väldigt aggressivt skräppostfilter i datorn.
Det framgår inte om du har någon lokal säkerhetslösning i Windows, men kontrollera noga att din e-post inte ligger i någon skräppostmapp. När du har gjort det talar du med Telia igen.
Men även om du skulle få det att fungera hos dem kan jag inte inse varför du betalar för dubbla abonnemang. Du har ett avtal med Bredband2, varför inte utnyttja deras tjänster för allt? Det skulle ju spara pengar. Dessutom nämner du att det finns en domän också, var ligger den och hur får du e-post från den?