Fråga
Jag har en liten fråga till er angående Microsoft Office och då framförallt Word och Excel. Jag lägger in andra teckensnitt, radavstånd och så vidare som standardalternativ, samt att jag flitigt använder mig av autokorrigering.
Men om jag nu kör igång på en ny fräsch dator, eller som det ska bli nu en omformatering och total nyinstallation, då får jag liksom börja att skriva in allt jag kommer ihåg från början och sedan komplettera efter hand igen.
Det måste finnas något sätt att spara dessa uppgifter innan man kör igång med formateringen?
H-J N
Svar
Visst finns det sätt att spara. Problemet är bara att det inte är en enda manöver, utan flera, och massor med utspridda filer. De flesta av dina formateringsinställningar bör finnas i mallen Normal.dot, så om du tar med dig den till den nya installationen ska du få med dessa. Spara alla andra .dot-filer också, om du gjort egna mallar.
Autokorrigeringen är värre. Den sparas i filer med ändelsen .acl. Men inte all autokorrigering, utan bara den oformaterade, resten finns i Normal.dot. Acl-filerna kan vara flera och finnas i olika mappar. Gör en sökning i din Office-installation efter *.acl och spara alla filer du hittar. Observera att de sedan vid återinstallation måste tillbaka till samma mappar som de fanns i från början. Ta med Custom.dic också – det är din ordlista.
I Excel är det ännu värre. Där finns inga generella inställningsfiler alls. Men prova med filerna book.xlt, sheet.xlt och alla xlb-filer.
Problemet här är ju att om du skulle göra fel kan du inte ångra dig när du väl raderat, så för säkerhets skull kanske du skulle säkerhetskopiera hela Officeinstallationen.
Ett enklare alternativ, som låter dig slippa det mesta av böket, är att investera 50 dollar i ett program som sköter det åt dig: www.settingsbackup.com.