Fråga
När jag vill kolla Loggboken, Schemaläggaren och Windows-brandväggen kan jag inte komma åt de programmen i Windows MMC. Jag möts av en skylt där det står: ”Snapin-modulen kunde inte skapas. Kanske har snapin-modulen inte installerats korrekt.” Och så ett Klass-ID med en lång, krånglig siffer- och bokstavskombination.
Jag har sökt på internet och sett att många andra råkat ut för samma problem, men det verkar inte finnas några entydiga lösningar på hur man kommer tillrätta med problemet. Några menar att man ska ta bort vissa filer, men de filerna har inte jag i min dator. I många svar och forum verkar det som om problemet har med .NET att göra, men lösningsförslagen verkar inte fungera. Och det verkar också som om problemen uppstår vid serverversion av Windows. Jag har Windows 7 Ultimate 64 bit.
Tacksam om DMZ-experten kan visa en lösning, så att jag kan komma åt särskilt Loggboken och även de andra programmen.
Bengt Silfverling
Svar
Windows Server 2008 R2 är väldigt likt Windows 7, så jag kan tänka mig att samma typ av fel kan uppstå. Jag har också hittat alla de olika lösningsvarianter som finns på nätet och ingen känns särskilt vederhäftig. Det jag möjligen skulle kunna tänka mig att prova är att avinstallera och ominstallera så mycket som möjligt av .NET Framework. Jag har dock inte så mycket bättre att komma med, men erfarenhetsmässigt skulle jag gissa att det antingen handlar om någon skadad systemfil eller om ändrade rättigheter. Börja med det första. Öppna Kommandotolken med administratörsprivilegier (högerklicka och välj ”Kör som administratör”) och skriv
sfc /scannow
Alla systemfiler genomsöks och funna fel rättas automatiskt. Dock verkar det ibland som om bara ett fel rättas för varje körning, så låt programmet söka flera gånger. Om detta inte hjälper är nästa steg att prova Systemåterställning till en tidigare tidpunkt när allting fungerade som det ska.
Löser inte heller detta problemet skulle jag prova med en reparation av operativsystemet med hjälp av installationsskivan för Windows 7.
Du kan också prova en lösning som jag hittade här hos Microsoft: http://support.microsoft.com/kb/826282
Välj System i Kontrollpanelen och klicka sedan på ”Avancerade systeminställningar” till vänster. Klicka på knappen Miljövariabler. I den undre panelen, Systemvariabler, dubbelklicka på variabeln Path.
Kontrollera att det långa variabelvärdet någonstans innehåller följande:
%SystemRoot%system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%system32WBEM
Om det inte gör det, lägg till ett semikolon och sedan detta, utan att ta bort något som redan står där.