Fråga
Jag har Windows 7, 64 bit, och en HP Laserjet 1018-skrivare. Det har fungerat bra i 1,5 år. Sedan igår kan jag inte skriva ut någonting. Jag får upp en ruta: ”den lokala tjänsten för utskriftbuffert körs inte – starta om”. Jag har startat om många gånger och ingenting händer. Jag har försökt avinstallera skrivaren och det går inte, får upp ruta: ”Installationsprogrammet har stött på en ovanlig programkörning. Installationen avslutas.”
Jag har laddat ned drivrutiner men misslyckas. Förresten – vad är utskriftsbuffert, hur hittar man den?
För några månader sedan slutade datorn acceptera min skanner. Jag har inte lyckats lösa det heller…
Ebba Ottosson
Svar
Du måste ha gjort någonting som inneburit en förändring i Windows, exempelvis installerat något nytt program? Vad du alltid kan prova med är att använda Systemåterställning för att backa hela systemet till en tidpunkt innan problemet inträffade.
Men du kan börja med att kontrollera om det inte faktiskt är som felmeddelandet säger, att tjänsten för utskriftsbuffert inte körs. Högerklicka på Dator och välj Hantera. Expandera ”Tjänster och program” i vänstra panelen och klicka på Tjänster. Leta reda på tjänsten ”Print Spooler” i högra panelen. Troligtvis är det tomt i statuskolumnen, det vill säga att där inte står Startad. Högerklicka på tjänsten och välj Egenskaper. Starta den och ställ också in startmetoden på Automatiskt. Se även till att båda tjänsterna ”Remote Procedure Call (RPC)” och” DCOM Server Process Launcher” också är igång.
Jag har också hittat en lösning på internet som jag inte kan verifiera om den fungerar, men det kan ju alltid vara värt att prova. Öppna ”Program och funktioner” i Kontrollpanelen och klicka på ”Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner” i vänstra panelen. Rulla ned till ”Utskrift- och dokumenttjänster” och klicka på plustecknet. Ta bort bocken vid ”Klient för Internetutskrift” och sätt dit bockar vid LPD-skrivartjänst och LPR-portövervakare.
Ditt skannerproblem är tyvärr ännu svårare utan mer information. Men i princip gäller samma sak där – om den har fungerat och plötsligt slutat beror det på någon förändring vid det tillfället. Det kan vara en installation av ett program, en drivrutin eller en uppdatering från Microsoft. Prova med att avinstallera skannerns mjukvara och installera den på nytt. Kontrollera samtidigt om det finns färskare mjukvara eller drivrutiner hos tillverkaren.
Prova också vad som händer om du flyttar skannerns anslutning till en annan USB-kontakt. Detta tvingar nämligen Windows att installera om drivrutinerna.