Apple har gått med på att erbjuda iPhone 4-användare i USA att välja mellan att återlämna telefonen mot full återbetalning eller en gratis ”stötfångare” som en lösning på telefonens antennproblem.
Företaget kommer snart att erbjuda information om hur användarna kan få den gummerade beklädnaden som ska omsluta telefonens rostfria band och förhindra störningar från kontakt med handen.
Stötfångarna kommer att erbjudas fram till den 30 september, medan köparna kommer att ha 30 dagar från inköpsdatum att returnera oskadade telefoner för en återbetalning.
Störningsfrågan har varit ett hett ämne sedan iPhone 4 lanserades i USA i juni. Den inbyggda antennen blockerades eller stördes när användare höll telefonen runt nedre vänstra hörnet, vilket ledde till att mottagningen försämrades eller samtalet till och med bröts.
Apple har tidigare rekommenderat folk att hålla enheten på andra sätt och hävdat att det enbart handlar om en mjukvarubugg som visar fel signalstyrka. Man har dock senare tvingats erkänna att det handlar om felkonstruerad hårdvara.
Frågan har genererat massor av dålig publicitet för Apple, men analysföretaget Gartner anser att det som kommit att kallas ”antennagate” inte kommer att få någon större inverkan på företagets ekonomi eller kundbas på lång sikt.
Lanseringen i Sverige i slutet av juli påverkas troligen inte. Det anses allmänt att vårt betydligt bättre 3G-nät gör problemen betydligt mindre märkbara.
Av: Anders Reuterswärd