När servrarna svämmar över panikköper svenska företag och myndigheter mer lagringsutrymme, eller beordrar de anställda att rensa gammal information. Det konstaterar företaget Proact i en undersökning.
Dålig framförhållning och bristande rutiner om hur man ska hantera digital information gör lagringen vid svenska företag och myndigheter både dyr och osäker, menar storageföretaget Proact och hänvisar till en telefonundersökning de genomförde under slutet av förra året.
Många IT-avdelningar ber exempelvis personalen rensa sina konton när utrymmet på servrarna sinar.
– Det finns en stor risk med att låta användarna avgöra vilken information som är relevant på lång och kort sikt, säger Per Sedihn, CTO på Proact.
Den vanligaste åtgärden när utrymmet tryter är dock att snabbt öka kapaciteten genom nya inköp. 70 av de 100 tillfrågade företagen och myndigheterna i telefonundersökningen uppger att de köper in mer utrymme, och närmare 50 ber användarna att radera dubbletter och äldre information.
Proact konstaterar att många anställda numera använder mejlen som sitt primära digitala arkiv och majoriteten av organisationerna i undersökningen uppger att deras lagringsbehov kommer att öka mest i e-postsystemen framöver.