Fråga
Jag försökte uppgradera en gammal dator till en 320 gigabytes IDE-hårddisk. Jag kopierade XP-partitionen med Norton Partition Manager för att sedan försöka starta med den nya disken. Jag gjorde också partitionen lite större (64 gigabyte).
Efter modifiering av bootdisk i Bios, får jag upp startmenyn och väljer Windows XP som på den gamla hårddisken, men sedan får jag meddelandet att Hal.dll blivit förstörd. Försökte att manuellt kopiera Hal.dll, med samma resultat.
Tänkte eventuellt leta fram en Windows-CD för att försöka göra en reparation, men den är antagligen inte i nivå med SP2, som installationen. Kan man hitta Hal.dll i en cab-fil eller är felet något helt annat?
Svar
Aha, en gammal klassiker! Det felmeddelande du får är ett av de mest missvisande som existerar i Windows. Eftersom det så explicit utpekar filen Hal.dll som syndaren är det ju den man inriktar alla sina ansträngningar på. Men i själva verket är det något helt annat. En riktig luring från Microsofts sida¿
Problemet beror nämligen troligast på ett problem med Boot.ini-filen. Det kan också handla om andra startproblem, men att byta ut Hal.dll hjälper aldrig¿
En reparationsinstallation, som du funderar på, hjälper garanterat. Men problemet är som du säger att din installationsskiva är gammal. Det brukar dock fungera ändå, du måste bara uppgradera ditt system igen efteråt.
Det förekommer dock att systemet protesterar och inte tillåter ominstallationen. Då kan du lösa det genom att använda en annan dator för att skapa en så kallad slipstreamad skiva med SP2 eller SP3 inbyggt. Instruktion här: www.pchemma.se/artiklar/article317847.ece.
Men ett annat sätt att lösa ditt problem borde vara att att starta Återställningskonsolen. Starta med installationsskivan och gå till Återställningskonsolen. Skriv
bootcfg /rebuild
Systemet letar efter Windows-installationer och frågar för varje som hittas om den ska läggas till i startlistan. Du får sedan också skriva in hur detta operativsystem ska presenteras i listan. Följ instruktionerna och starta sedan om. Denna metod fungerar inte alltid, men är i gengäld enklare.
Mer och utförlig information om Återställningskonsolen hittar du här: http://support.microsoft.com/kb/314058.