Fråga
Jag har köpt en begagnad Fujitsu Amilo M4438BG (från 2005?), med en Windows XP-CD (SP2), men utan installerat operativsystem. Drivrutins-CD:n som följde med var alldeles för gammal. Jag gjorde därför en slipstreamad Windows-CD med SP3 samt drivrutiner från Driverpacks. Jag har även laddat ner och installerat drivrutinen för ”Realtek High definition audio” från Fujitsus supportsida.
Efter installationen har jag följande problem med ljudet:
Jag kan få ljudet att fungera tillfälligt efter att ha gjort följande:
1. Avinstallera ”Realtek High definition audio” i Ljud-, video- och spelenheter.
2. Installera (exakt samma) drivrutiner igen.
(Att bara uppdatera drivrutinen går inte. Att inaktivera och aktivera hjälper inte).
Därefter fungerar ljudet tills jag har startat om två gånger och så länge som jag inte rör Window’s huvudvolymkontroll (att reglera ljudet med ”Wave”-kontrollen går bra). Sedan får jag göra om samma procedur igen.
Det är ett utropstecken kvar i enhetshanteraren, det är för ”Andra enheter/Modemenhet för High Definition Audio-buss”. Den drivrutinen har jag inte lyckats hitta, och jag använder inte något (telefon)modem. men eftersom den verkar ha med ljudet att göra så kan det kanske påverka problemet?
Att ljudet fungerar tills jag startat om två gånger tyder kanske på att det är någon konflikt någonstans, men jag vet inte hur jag skall gå vidare. Jag har kämpat mycket med detta och är tacksam för all hjälp!
Svar
Allting tyder på att du trots allt inte använder rätt drivrutiner. Jag skulle inte förlita mig på drivrutiner från externa källor som Driverpacks. Använd hellre Fujitsus egna – det tror jag fungerar mycket bättre.
Du hittar alla de senaste drivrutinerna (som mycket riktigt är från 2005) om du går till adressen http://support.ts.fujitsu.com/com/support/downloads.html och skriver in M4438BG i sökrutan.