Konsumentombudsmannen, KO, har fått in klagomål från missnöjda konsumenter angående mobilt bredband under en lång tid. Nu vill KO förbjuda ”upp till”-angivelserna i operatörernas reklam.
KO vill ändra hur operatörerna hanterar sin marknadsföring för mobilt bredband. Telia, Tele2 och Tre får därför ett föreläggande från KO, som ska förbjuda ”upp till”-hastigheter i marknadsföringen.
– Det är det ingen som uppnår 7,2 megabit per sekund i dag, säger Ola Svensson, jurist vid KO som menar att angivelsen är vilseledande.
Konsumentverket skickade brev till operatörerna i december förra året och påtalade vikten av att de mobila bredbandsanvändarna ska kunna nå den maximala nedladdningshastigheten som anges ”i vart fall under gynnsamma förhållanden”.
Operatörerna svarar bland annat att beteckningen 7,2 Mbit/s är en teknikstandard som beskriver en teoretisk maxhastighet och att beteckningen gör det möjligt att jämföra olika tjänster. De uppger även att tekniken i sig gör att det teoretiska värdet inte uppnås, trots att den faktiska hastigheten är 7,2 Mbit/s mellan nätet och bredbandsmodemet.
Men KO menar att det är den upplevda surfhastigheten som gäller. Inget annat.
Veckans föreläggande innebär dock inget omedelbart förbud. Det är först om operatörerna godkänner föreläggandet som KO har möjlighet att se till att kraven efterlevs i marknadsföringen framöver.
– Vi kan inte tvinga dem att skriva på. Men om de inte gör det kan det innebära att vi för ärendet vidare i domstol, säger Ola Svensson.