Fråga
Jag är nybörjare i C++ (försöker lära mig själv och köpt två stora böcker – en på svenska och på eng plus skaffat lite material om detta samt nätet förstås). Jag jobbar med kompilator, Qt – DOS-konsol, ingen grafik alltså.
Just nu håller på en liten utmanade för mig uppgift och följer ”krav-spec” från uppgiftgivare (material från en vekant). Uppgiften går ut på hantera dynamiska objekt, där man måste skapa ett objekt för hörnen av en polygon (x och y) och sen skapa ett annat objekt för beräkningarna, det andra objekt heter polyg. hornen.h ser ut så är:
#ifndef HORNEN_H
#define HORNEN_H
class Hornen {
private:
int x; int y;
double yta;
public:
Hornen(); // Egen defaultkonstruktor
Hornen(int px, int py); // Konstruktor
~Hornen(); // Destruktor
void hornUtsk(); // Tänkt att skriva ut x och y
friend class Polyg;
};
#endif
Hornens-implementationsfilen:
#include ”hornen.h”
#include <iostream>
using namespace std;
Hornen::Hornen() : x(0), y(0) {}
Hornen::Hornen(int px, int py) : x(px), y(py) {}
Hornen::~Hornen() {}
void Hornen::hornUtsk() {
cout << ”X=” << x << endl;
cout << ”Y=” << y << endl;
}
Polyg-deklarationsfilen:
#ifndef POLYGON_H
#define POLYGON_H
#include ”hornen.h”
class Polyg {
private:
Hornen *Hn; int storlek;
public:
Polyg();
Polyg(Hornen *arrHor, int cant);
Polyg(const Polyg &pgr); // Kop.konstruktor
const Polyg & operator=(const Polyg & Parr); // Tildelningsoperaton
Hornen & operator[](int index) { return Hn[index]; } // Indexeringsoperatorn
Hornen operator[](int index) const { return Hn[index]; } // Indexeringsoperatorn
~Polyg();
void add(int *arrh);
double polarea();
int minx();
int maxx();
int miny();
int maxy();
int numVert();
void polUtskrift();
};
#endif
Polyg-implementationsfilen:
#include ”polyg.h”
#include <iostream>
using namespace std;
Polyg::Polyg() : Hn(0), storlek(0) {}
Polyg::Polyg(Hornen *arrHor, int cant) : storlek(cant) {
Hn = new Hornen[storlek];
for (int ix=0; ix<storlek; ix++) {
Hn[ix] = arrHor[ix];
}
}
Polyg::Polyg(const Polyg &plgr) : storlek(plgr.storlek) {
Hn = new Hornen[storlek];
for (int ix=0; ix<storlek; ix++) {
Hn[ix] = plgr.Hn[ix];
}
}
Polyg::~Polyg() {
delete[] Hn;
}
void Polyg::add(int *vtx) { }
double Polyg::polarea() { }
int Polyg::minx() { }
int Polyg::maxx() { }
int Polyg::miny() { }
int Polyg::maxy() { }
int Polyg::numVert() { }
void Polyg::polUtskrift() {
for (int ix=0; ix<4; ix++) {
cout << ”” << ix << ”- ” << endl;
}
cout << endl;
}
Svar
Hej,
t.ex. kan du anropa hornUtsk på det här sättet:
void Polyg::polUtskrift() {
for (int ix=0; ix<storlek; ++ix) {
cout << ” ” << ix << ”- ” << endl;
Hn[ix].hornUtsk();
}
cout << endl;
}
Du kan även komma åt klassen Hornens privata data ifrån klassen Polyg eftersom du deklarerat denna klass som friend. T.ex. skulle du kunna skriva:
cout << ”X=” << Hn[ix].x << endl;
i Polyg::polUtskrift() funktionen.
Angående variabeln yta så är den en instansvariabel. Hornen::yta skulle fungera om variabeln var deklarerad som static, d.v.s om att alla instanser delar på samma variabel. Som den är deklarerad nu behöver du en instans av klassen för att kunna komma åt den, t.ex. Hn[0]->yta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Instance_variable
http://en.wikipedia.org/wiki/Class_variable
En bättre idé skulle dock vara att lägga variabeln i klassen Polyg istället, då det är ytan av polygonen du vill beräkna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Model-view-controller
Tillsist ändrar du variabel värdena i polyg på det här viset,
Hornen Hn[3], H(1,2);
Polyg P(Hn, 3);
P[2] = H;
Lycka till.