Varumärket Gateway är tillbaka i Europa. Nu storsatsar moderbolaget Acer på den professionella marknaden.
– Acer Group ska ta upp kampen och bli större än HP, säger Petter Andersson, nordisk chef vid Gateway.
I Gateways sortiment hittar vi såväl bärbara och stationära datorer som servrar och bildskärmar. Samtliga riktar sig till medelstora företag. Butikshyllorna blir med andra ord utan Gatewayprodukter även i fortsättningen.
– Gateway blir ett renoldat business-to-business-märke och ska enbart säljas via ett antal större återförsäljare i varje land, säger Andersson och tillägger att det förhoppningsvis underlättar kommunikationen mellan ÅF och kund.
Gateway beskriver sina bärbara datorer som solida, robusta och funktionella. De är falltestade från 74 centimeters höjd och locken är testade med 50 kilos tryck per tio kvadratcentimeter. Datorerna har ett chassi i magnesium och finns med 12,1- eller 15,4-tumsskärm. De kan även spara lösenord i ett chip på moderkortet (Trusted Platform Module) vilket ska skydda informationen mot trojaner och spywareattacker.
På den stationära sidan hittar vi lådor i olika storlek och konfigurationer. Samtliga datorer skeppas med XP Pro eller Vista Business.
Servrarna ska anpassas för mindre till medelstora företag och säljs i både tower-, 1U och 2U-format. Skärmarna är justerbara åt alla håll och kanter och finns till att börja med i 19 och 22 tum.
De första Gatewayprodukterna väntas till Europa inom fyra till sex veckor.
I Nordamerika fortsätter Gateway att främst jobba mot konsumenter.