Under Acrobat.com lanserar Adobe nu bland annat dokumenthantering, pdf-generering och konferensfunktioner. Användarna får fem gigabyte lagringsutrymme gratis.
– Idag tar vi ett stort steg mot att realisera vår vision om ett nytt sätt att arbeta på Acrobat.com, skriver Adobe-teamet på Acrobat.com-bloggen.
Webbplatsen har existerat en tid som publik beta, men nu anser Adobe tjänsterna vara helt färdiga för att användas.
Tjänsterna som lanseras är:
– Adobe Buzzword för att hantera och skapa textdokument, med bilder, formaterad text, tabeller och liknande.
– Adobe ConnectNow för konferenser, möten och skärmdelning.
– Create PDF som låter dig skapa upp till fem PDF-filer direkt på webbplatsen.
– Share som låter dig dela filer.
– My Files för att lagra filer som du kan komma åt via Acrobat.com.
– Acrobat.com är redo att bli destinationen för teamarbete, med de verktyg yrkesmänniskor behöver för att få jobbet gjort snabbare, tillsammans, säger Rob Tarkoff från Adobes Business Productivity Business Unit.
– Under de kommande 12 månaderna kommer vi att fortsätta att lägga till kraftfulla men enkla funktioner för teamarbete, säger Rob Tarkoff vidare.
Under namnet Acrobat Labs arbetar företaget på fler produkter som ska komma att lanseras på Acrobat.com. Bland annat är ett presentationsverktyg, liknande ett webbaserat Powerpoint, och ett kalkylprogram, liknande Excel och Google Calc, under utveckling.
Kunder i Nordamerika kan teckna ett abonnemang på tjänsten för 390 dollar per år och de får då bland annat möjlighet att lagra större filer och skapa större konferenser. När den möjlighet kommer att ges europeiska kunder är okänt i nuläget.
Webbplatsen bygger på Adobes Air-teknik och för utvecklare erbjuder företaget ett API via REST-protokollet. Via API:t kan man bland annat ladda upp dokument, hämta förhandsvisningar och skapa PDF-filer.
Du hittar webbplatsen på www.acrobat.com och kan läsa mer om framtida projekt på labs.acrobat.com .