Fråga
Jag har ett problem med Outlook Express. Plötsligt försvann all e-post från inkorgen. Vad kan detta bero på? Det fanns väldigt många e-postmeddelanden i inkorgen. Jag har ett bredbandsabonnemang från Telia med deras antivirusskydd.
Svar
Vad som helst kan ha hänt, men jag skulle gissa på en skadad inkorgsfil.
Starta Outlook Express och välj Alternativ i Verktyg-menyn. Byt till fliken Underhåll och klicka på knappen Mapp. Där ser du hela sökvägen till den mapp där dina meddelanden lagras. Observera att sökvägen är lång och att du måste rulla i fältet för att se hela. Ett tips är att markera hela, kopiera och klistra in den i ett textdokument för att se den tydligt.
Använd Utforskaren och gå till mappen i fråga. Där hittar du ett antal filer med ändelsen .dbx, en för varje mapp du har i Outlook Express. Finns filen Inkorgen.dbx kvar? Hur stor är den? Är den mycket liten är det troligt att den är tom. I så fall beror det på att den ursprungliga filen har försvunnit helt. Då skapar Outlook Express nämligen en ny.
Men om filen har en viss storlek finns nog meddelandena kvar i den, fast de av en eller annan anledning inte visas. Testa först med att kopiera filen Inkorgen.dbx till en annan mapp. Använd sedan importfunktionen i Outlook Express (Arkiv/Importera) för att importera kopian. Om detta fungerar har du trots allt haft lite tur. Säkerhetskopiera din e-post i fortsättningen…
Prova annars med ett program som DBXpress (www.oehelp.com/DBXpress) och rädda så många meddelanden som möjligt ur filen. Radera den sedan så att en ny kan skapas. Dina räddade meddelanden kan du sedan släpa tillbaka in i programmet.