Telia Soneras Fastmobil-tjänst har förbättrats, men den är fortfarande inte bra.
Telia Sonera har förbättrat Fastmobil-tjänsten som är ett alternativ till traditionell telefoni via teleledning. Men trots förbättringarna fungerar tjänsten långt ifrån problemfritt, konstaterar Post- och telestyrelsen, PTS.
I mars underättade PTS Telia Sonera om att senast den 2 juni vidta åtgärder som leder till att det under normala förhållanden alltid går att ringa, ta emot samtal, faxa och använda Internet via tjänsten Fastmobil. Företaget har sedan dess bland annat byggt nya basstationer samt bytt ut kundernas terminalutrustningar.
Enligt en undersökning som PTS har gjort bland Fastmobil-kunderna har tjänsten blivit bättre, men antalet avbrott är fortfarande högt. Dessutom har vissa planerade åtgärder ännu inte utförts fullt ut.
PTS kommer därför att fortsätta granska tjänsten utifrån lagens krav att elektroniska kommunikationstjänster ska hålla god funktion och teknisk säkerhet. Som ett led i den fortsatta granskningen förelägger PTS Telia Sonera att kvartalsvis från och med den 9 oktober i år, lämna uppgifter om bland annat felanmälningar, misslyckade försök att ringa till Fastmobil-abonnemang samt vidtagna åtgärder för att förbättra tjänsten.
Av: Mats Andersson