Nyfikenheten på Google Chrome och viljan att testa den nya webbläsaren är omåttligt stor.
Enligt webbtrafikanalytikern Statcounter lyckades Google Chrome grabba åt sig en marknadsandel på en procent under det första dygnet efter lanseringen.
Resultatet är fenomenalt, säger en talesman för webbanalysföretaget Statcounter, som är en konkurrent till Google på marknaden för webbplatsanalyser.
Statcounters analysresultat är baserat på 18,5 miljoner sidvisningar. Den senaste analysen från den 3 september visar även att Internet Explorers andel på den globala webbläsarmarknaden är 70 procent medan tvåan Firefox andel är 22 procent.
Även om resultatet pekar på ett mycket stort, initialt intresse för Google Chrome, så kan statistiken för webbläsarens första dag på marknaden avvika kraftigt från statistik på lite längre sikt. När de tidiga användarna väl har beslutat sig för att använda Chrome permanent eller inte, så lär analysresultaten förändras. Om det blir i en positiv eller negativ riktning för Chrome, återstår att se.
Av: Mats Andersson