Sex veckor tidigare än planerat har Microsoft släppt virtualiseringsmjukvaran Hyper-V.
Med Hyper-V hoppas Microsoft kunna ta marknadsandelar från VMware. Mjukvaran släpps kostnadsfritt till Windows Server 2008 och som en fristående produkt för 28 dollar. Med det låga priset och det faktum att mjukvaran är fullt integrerad med Windows, menar Microsoft att Hyper-V kommer att bli en stark konkurrent till marknadsledaren VMwares virtualiseringsprodukter.
Enligt Bill Hilf, Microsofts chef för divisionen Windows Server Marketing and Platform Strategy, är Hyper-V utformat som en Windows-funktion. Detta betyder att Windows Server-certifierade användare kommer att känna sig hemmastadda i den virtualiserade miljön.
De som är vana vid Windows Server-mjukvaran, ska utan problem kunna använda Hyper-V.
Hyper-V är lite enklare än VM-wares produkter. Exempelvis kan en applikation som körs i en virtualiserad miljö på en server inte flyttas över till en annan fysisk server utan driftavbrott. Det är inte heller möjligt att tilldela mer minne till en virtualiserad server som körs.
Trots begränsningarna väntas Hyper-V-mjukvaran bli populär på mindre företag som inte anser sig behöva de mer avancerade funktionerna, och som har blivit avskräckta av priserna på VMwares produkter.
Fram till lanseringen av den skarpa versionen av Hyper-V har 1,5 miljoner kopior av testversionen laddats ned och Microsoft har installerat mjukvaran hos 250 företag, som har gått med på att bedriva avancerad testverksamhet.
Av: Mats Andersson