Den första februari lade Microsoft ett rekordstort bud på Yahoo, men att Yahoos ägare kommer att acceptera budet på motsvarande 280 miljarder kronor är inte helt säkert.
När Microsoft ännu en gång försöker förvärva Yahoo erbjuder man sig att köpa företaget för 31 dollar per aktie, vilket var 62 procent mer än värdet på Yahoo-aktien vid börsens stängning den sista januari.
Med Yahoo under sitt tak vill Microsoft skapa en stark utmanare till Google på annonsmarknaden på webben. Microsoft påpekar att annonsmarknaden växer väldigt snabbt och att den från 40 miljarder dollar 2007 kommer att vara värd närmare 80 miljarder dollar 2010.
Enligt Microsoft kommer en sammanslagning med Yahoo att skapa synergier på fyra områden och detta kommer att generera intäkter på minst en miljard dollar. Microsoft tror att förvärvet av Yahoo ska vara genomfört under årets andra hälft.
Microsofts förhoppning om en snabbt genomförd affär, kan dock komma att grusas på grund av ett flertal orsaker.
Den viktigaste orsaken till att affären kanske inte kommer att gå i lås, är att källor som säger sig ha insyn i Yahoos strategier, hävdar att Yahoo uppfattar Microsofts bud som fientligt och att man därför överväger att inleda förnyade samtal om samarbete med Google.
Om förvärvsplanerna fortskrider enligt Microsofts utstakade linje, väntas affären bli utsatt för granskning av konkurrensmyndigheter i såväl USA som i EU och andra delar av världen. Granskningen väntas ta lång tid och kan spoliera Microsofts önskan om en relativt snabbt genomförd affär. Analytiker menar dock att konkurrensmyndigheterna troligtvis inte kommer att stoppa affären.
Om Yahoo väljer att förkasta Microsofts rekordstora bud och i stället väljer en sammanslagning med Google, är det mycket troligt att konkurrensmyndigheterna har mycket starka invändningar mot den konstellationen. Skulle Google förvärva Yahoo stärks sökmotorjättens dominerande ställning på annonsmarknaden på nätet ytterligare.
Google har officiellt anklagat Microsoft för att vilja utsträcka sitt mjukvarumonopol till internet och menar att om Microsoft förvärvar Yahoo, så kommer konkurrensen på webben att sättas ur spel.
Microsoft var inte sent att leverera ett svar på Googles anklagelser och sa att en sammanslagning med Yahoo skulle skapa en övertygande tvåa på sökmotor- och webbannonsmarknaden efter Google.
Av: Mats Andersson