Lenovo är kanske mest känt för att ha tagit över produktionen av IBM:s bärbara Thinkpad- och stationära Thinkcentre-datormodeller riktade till företag och organisationer. Men med datorserien Ideapad gör den kinesiska datorjätten nu entré på konsumentmarknaden.
I Ideapad-serien kommer inledningsvis tre bärbara datormodeller med 11,1, 15,4 respektive 17 tum stora bildskärmar att lanseras. Gemensamt för de tre datormodellerna är att de är utrustade med en ansiktsigenkänningsteknik kallad Veriface och Dolbys Home Theater-ljudsystem. Med Veriface-teknikens hjälp kan användarnas ansikten ersätta lösenord för inloggning i Windows och andra applikationer.
Samtliga Ideapad-datorer är baserade på Intel Core 2 Duo-processorer. Tungviktaren i Ideapad-serien har beteckningen Y710 och är utrustad med en 17 tum stor bredbildskärm, ATI Mobility Radeon HD2600-grafikkretsar, 2 gigabyte minne och plats för dubbla hårddiskar med en total lagringskapacitet på 500 gigabyte. Datorn kan levereras med en DVD- eller Blu-ray-enhet och den kommunicerar trådlöst via 802.11a/g/n-gränssnittet. Ideapad Y710 ska finnas tillgänglig i mars med priser från 1 199 dollar på USA-marknaden.
Redan i början av januari ska Ideapad Y510 finnas tillgänglig med priser från 799 dollar. Den här datormodellen har en 15,4-tumsskärm och en Intel Core 2 Duo-processor med klockfrekvensen 1,83 gigahertz. Grafiken hanterar Intels GMA X3100-kretsar med 256 megabyte grafikminne. Datorn kan fås med hårddiskar på upp till 250 gigabyte och den levereras med 2 gigabyte minne och en DVD-enhet för DVD-media med dubbla lager.
I april släpper Lenovo Ideapad U110, som är en liten så kallad ”sub-notebook” utrustad med en 11,1 tum stor bildskärm. Som alternativ till konventionella hårddiskar kommer U110 att kunna fås med flashminnesbaserade SSD-lagringsenheter. Hur mycket Ideapad U110 kommer att kosta har Lenovo ännu inte avslöjat.
Av: Mats Andersson