Fråga
Hej! För att gå rakt på sak har jag en del ”prestandaproblem” med min Vista-installation. De yttrar sig så att systemet ibland ”hänger sig”; musik stannar, videouppspelningar fryser och andra program så att säga tar en paus.
Under tiden detta sker fungerar det inte att till exempel trycka Ctrl-Alt-Del för att starta Aktivitetshanteraren, eller starta några andra program heller, för den delen. Musen går dock att röra på, klockan tickar och så vidare, så helt låser sig inte systemet. Detta kan pågå i upp till ett par minuter innan systemet återigen går att använda.
Går jag in i Resursövervakaren och kollar när dessa problem uppstår ser jag att svarstiderna från hårddisken (jag har bara en, Samsung SATA 250 gigabyte) då är ganska långa, upp till någon minut. Jag tänkte först att detta kanske kunde bero på någon dålig drivrutin så jag återställde den för SATA-controllern till en tidigare, vilket inte löste problemet.
Det jobbiga med det här problemet är att om det väl inträffar så kan man inte göra någonting annat än att vänta ut det eftersom systemet inte svarar på någonting direkt.
För att komma till min fråga undrar jag om detta är något känt problem eller om det bara är något som har hänt med min installation. I och med att jag har en OEM-licens vägrar ju Microsoft också att ge någon support utan att ta betalt för det.
Jag är lite rädd att jag ska behöva installera om hela mitt system för att komma till rätta med problemet men snart ser jag inte någon annan utväg. Om så skulle vara fallet, vad säger då licensavtalet om detta? Jag vet att Microsoft varit ganska kinkiga med hur man till exempel får uppgradera sitt system utan att bli av med licensen, så jag är lite paranoid med att installera om.
Kan man till exempel sätta i en ny disk, rensa systemet och installera operativsystemet på den nya disken?
Om det kan vara till någon hjälp kör jag Vista x64 Home Premium på ett ASUS M2N SLI Deluxe med Athlon 64 X2 3800-processor, två gigabyte minne, Nvida Geforce 7300le.
Tack för en bra tidning för övrigt! Jag har prenumererat i cirka ett och ett halvt år nu och ser alltid fram emot att det nya numret ska dimpa ner i lådan.
Svar
Grundproblemet känner jag inte igen, tyvärr. Det är så vitt jag vet inte något känt problem. Vi får väl se om någon läsare av detta reagerar och kan hjälpa dig. Det kan ju mycket väl som du tror handla om något hårddiskproblem.
Vad gäller licensen är det riktigt att Microsoft inte ger någon support på OEM-licenser. Det är det i stället tillverkaren av datorn som ska göra, så du kan väl vända dig dit? Eller menar du att du har köpt en OEM-licens och installerat själv? I så fall är det du som ska ge dig själv support… Ett lägre pris innebär alltid att du måste ge upp någonting.
Ominstallation är dock inga problem. OEM-licensen är bunden till en specifik dator, så du får inte flytta installationen, men att installera om på samma dator går bra.
Och du kan aldrig bli av med licensen för att du uppgraderar ett system, utom i ett enda undantagsfall, nämligen datorer där OEM-licensen av tillverkaren är programmässigt knuten till Bios. Där går det inte att byta moderkort. Däremot är det en annan sak att aktiveringen kan bli knepigare om du byter för många delar på en gång – du kan bli tvungen att ringa Microsoft i stället för att aktivera över nätet.