Svenska myndigheters IT-tjänster lider av en rad allvarliga brister och behöver förbättras, menar Stockholms Handelskammare.
Handelskammaren anser att dagens brister i e-förvaltningen skapar problem och kostar pengar för både medborgare och företag. För att sätta press på myndigheterna att förbättra sina IT-tjänster presenterar Handelskammaren ett index för att mäta myndigheternas e-förvaltning.
De faktorer Handelskammaren ämnar mäta är bland annat:
Elektronisk hantering av ärenden som berör flera myndigheter.
Svarstiden på e-postförfrågningar från företag.
Möjligheten att ta emot elektroniska fakturor.
Användningen av elektronisk upphandling.
Användning av elektronisk identifiering.
Tillgång till offentlig information enligt det s.k. PSI-direktivet.
Informationsspridning och tillgänglighet.
Säkerhets- och integritetsarbetet.
Stockholms Handelskammares vd Peter Egardt menar att många svenska företag är världsledande på IT-tjänster, men att man tyvärr inte alltid kan säga detsamma om myndigheterna. Därför anser han att myndigheterna måste skärpa sig för att motsvara företagens krav på en modern e-förvaltning.
Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Organisationen har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen.
Av: Mats Andersson