Sedan de konkurrensbevakande myndigheterna i såväl USA som i Europa har gett klartecken till affären kan Google nu slutföra köpet av Doubleclick.
Motsvarande drygt 19 miljarder kronor betalar Google för Dobleclick som erbjuder nätbaserad teknik för annonshantering till annonsörer, förläggare och annonsbyråer.
– Vi är mycket glada över att vårt köp av DoubleClick är genomfört. Med DoubleClick har Google nu den ledande plattformern för displayannonsering, något som kommer att göra det möjligt för oss att snabbt föra ut nyutvecklingar inom teknik och infrastruktur. Detta kommer att innebära en dramatiskt förbättrad effektivitet, mätbarhet och prestation av digitala medier till gagn för förläggare, annonsörer och annonsbyråer samtidigt som det förbättrar relevansen av annonserna för användare, säger Googles styrelseordförande och vd Eric Schmidt.
Googles planer på att förvärva Doubleclick har varit kända sedan i april förra året och affären har varit föremål för granskning av USA:s och EU:s konkurrensbevakande myndigheter.
Av: Mats Andersson