Mozillas Firefox-webbläsare ökade sin marknadsandel i Europa från 23,1 procent i december 2006 till 28 procent i december 2007. Främst har Firefox ökning skett på bekostnad av Microsofts Internet Explorer.
Den franska webbanalytikern Xiti har undersökt webbtrafiken i 32 europeiska länder och rapporterar att Firefox har absolut störst marknadsandel i Finland med 45,4 procent. Därefter följer Slovenien, Polen och Ungern där Firefox har marknadsandelar på är över 40 procent.
Marknadsandelar på runt 30 procent har den öppen källkodbaserade webbläsaren i bland annat Estland, Grekland, Tyskland, Österrike och Rumänien.
I Sverige var Firefox marknadsandel 26 procent i slutet av förra året.
I viss mån kan Firefox framgångar i Europa bidra till att ta udden av innehållet i den anmälan om Microsofts konkurrenshämmande affärsmetoder på webbläsarmarknaden, som norska Opera har lämnat till EU och som unionens konkurrensbevakande myndigheter kommer att granska.
Av: Mats Andersson