EU-projektet Quaero som syftar till att skapa ett europeiskt alternativ till Google, är direkt löjeväckande, menar den brittiska webbmarknadsföraren Netcallidus.
Netcallidus anser att det femåriga Quaero-projektet är löjligt eftersom webbtekniken kommer att vara fullständigt förändrad år 2013. Enligt Netcallidus vd är det bara att blicka fem år tillbaka i tiden för att se hur webbtekniken har förändrats sedan 2003. Förändringstakten blir bara snabbare och snabbare och det tvingar webbföretagen att arbeta hårdare för att hänga med. Därför har med allmänna medel fonderade projekt som Quaero, inga utsikter att kunna konkurrera med Google, tillägger han.
I Quareo-projektet som initierades av de franska och tyska regeringarna 2006, samarbetar 23 företag. Grundarna har nyligen deklarerat att Quaero inte är en sökmotor, utan snarare ett forskningskooperativ som utforskar söktekniker som andra företag ska kunna använda. Den franska staten har donerat motsvarande närmare 878 miljoner kronor i Quaero-projektet till utveckling av söktekniker för multimedia.
Netcallidus-chefen menar att det enda sättet att skapa en framgångsrik, europeisk Google-utmanare är att donera forskningspengar till någon av Google befintliga konkurrenter, som exempelvis Yahoo.
Av: Mats Andersson