Dell har lanserat fyra lågprisdatorer som är direkt riktade till Kina, Indien och andra växande marknader.
I Dells satsning på de växande marknaderna ingår det inledningsvis två bärbara- och två stationära persondatormodeller.
De två bärbara persondatorerna Vostro A860 och A840 är relativt enkelt utrustade apparater med 1 gigabyte RAM-minne, hårddiskar på 120 eller 160 gigabyte, CD- eller DVD-enheter, Wi-Fi-gränssnitt samt Bluetooth som tillval.
A860 har en 15,6 tum stor bildskärm med HD-upplösning medan A840 får nöja sig med en 14,1-tummare med WXGA-upplösning. Datorerna erbjuds med Intel-processorer från Celeron till Core 2 Duo och de kan fås med Windows Vista eller Ubuntu som förinstallerat operativsystem. Från motsvarande ungefär 3 050 kronor kommer de bärbara Vostro-datorerna att kosta i det 20-tal länder runt om i världen där de kommer att säljas.
De stationära persondatosystemen Vostro A180 och A100 är också relativt enkla system riktade till småföretag. Dell A180 är den mer avancerade produkten och den kommer att erbjudas med en mängd komponenttillval och med Windows Vista eller Ubuntu som operativsystem. A110 är ett enklare Intel Atom-baserat system som bara kommer att erbjudas med Ubuntu. Från motsvarande ungefär 2 800 kronor och uppåt kommer de stationära Vostro-datorerna att kosta.
Enligt nyhetsbyrån AP har de nya Dell-datorerna tagits fram av ett designteam i Shanghai som har satt fokus på att anpassa dem till de växande ekonomiernas behov.
Dell och andra konkurrerande datorleverantörer som HP, Acer och Lenovo försöker att aggressivt expandera på de växande marknaderna i Asien, Afrika och Latinamerika, när försäljningstakten i USA och på andra utvecklade marknader mattas av.
Av: Mats Andersson