Runt en halv miljon svenskar använder mobilt bredband, men långt ifrån alla är nöjda med den tjänst de betalar för.
Hastighet och instabilitet är de största problemen som skapar missnöje, konstaterar nätverksföretaget Ciena som lät utföra en undersökning bland användare av mobilt bredband i mars i år.
För innevarande år prognostiseras en fortsatt kraftig tillväxt för mobilt bredband med runt 600 000 nya användare. Detta i kombination med att många använder det mobila bredbandet för tyngre övningar, som att ta del av multimedialt innehåll, ställer krav på att operatörerna ser över sina nät. Dessutom måste de hitta mer kostnadseffektiva lösningar eftersom kunderna inte är beredda att betala mer än de gör idag, menar Ciena.
Enligt undersökningen tycker var tredje användare att hastigheten är den största nackdelen jämfört med fast bredband. Nästan en av fyra användare anser att instabil uppkoppling är det största problemet.
Av de svarande förväntade sig 61 procent att få en uppkopplingshastighet på 3,6 megabit per sekund eller mer och 69 procent vill inte betala mer än de gör idag för att få en snabbare uppkoppling.
Mer än tio timmar per vecka använder 30 procent av respondenterna sitt mobila bredband och 62 procent uppger att de vid något tillfälle använder mobilt bredband för att ta del av video, film och annat multimedialt innehåll. En av fyra gör det varje vecka.
Enbart tillgång till mobilt bredband sa sig 24 procent av användarna ha. Bara sju procent av användarna uppgav att de var mycket nöjda med sina mobila bredbandstjänster. Varken nöjda eller missnöjda sa sig 29 procent vara och 12 procent svarade att de var missnöjda.
I undersökningen deltog 204 respondenter, vilket enligt undersökningsföretaget Zaperas uppfattning utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen.
Av: Mats Andersson