Ambitiösa mål och en aggressiv tillväxtsstrategi ska ge Samsung en större marknadsandel.
De senaste dagarna har det rapporterats att Samsung kommer att dra sig bort från marknaden för bärbara persondatorer, om man inte lyckas få en tre gånger större marknadsandel inom tre år. Officiellt har Samsung nu dementerat de rapporterade uppgifterna och presenterat ett klarläggande.
2007 var Samsungs andel av marknaden för bärbara datorer 1,7 procent, och företagets ambitiösa mål är att den ska öka till 5,7 procent 2011. Företaget säger sig inte ha för avsikt att dra sig bort från marknadssegmentet. Men man förväntar sig att marknaden för bärbara datorer kommer att bli mättad och att priskonkurrensen därmed kommer att hårdna.
Samsung har därför satt upp sina ambitiösa, men realistiska, mål för att försäkra sig om en hållbar och långsiktig tillväxt på marknaden för bärbara datorer. För tillfället säljer Samsung bärbara datorer i ett tiotal länder. Men man säger att man har en aggressiv tillväxtstrategi för innevarande och kommande år. I augusti förra året introducerades Samsungs bärbara datorer på den italienska marknaden och i mars i år dök de upp i Polen.
Samsung har inga planer på att introducera små lågprisdatorer som Asus Eee PC, utan kommer att satsa på mer avancerade och exklusiva datormodeller.
Ett exempel på en sådan produkt är en extremt tunn prototypmodell med en 12,1 tum stor OLED-bildskärm med en upplösning på 1 280 x 768 bildpunkter, som Samsung nyss har presenterat. Enligt uppgift planerar Samsung att introducera bärbara datorer med både 14 och 15,4 tum stora OLED-bildskärmar 2009
Av: Mats Andersson