Den koreanska elektronikjätten Samsung meddelar att man har slutat att sälja TV-apparater, DVD-spelare och andra konsumentprodukter på den japanska marknaden. Orsaken uppges vara dålig lönsamhet.
På konsumentmarknaderna i Europa och USA har Samsung en mycket stark ställning, men på den japanska marknaden har företaget stora problem att konkurrera med rivaler som Matsushita, Sony och Sharp.
Samsungs konsumentprodukter försvann från de japanska butikshyllorna redan i augusti förra året, och sedan dess har man endast sålt sina produkter via internet. Men i slutet av oktober upphörde även webbförsäljningen.
Samsung kommer att fortsätta att sälja datorbildskärmar, minneskretsar och andra elektroniska komponenter direkt till japanska företag. Man kommer även att fortsätta att förse det japanska telekomföretaget Softbank med mobiltelefoner.
Av Samsungs totala försäljning på motsvarande cirka nio miljarder dollar i Japan förra året, stod försäljningen av konsumentprodukter via återförsäljare och webben bara för en procent.
Av: Mats Andersson